Részvények az elektromos járműiparban, amelyek a következő években nagyot mehetnek

Ha a nem túl távoli jövőben új autót szeretnénk vásárolni, már csak elektromos autóra lesz lehetőségünk. Úgy tűnik az Európai Unióban bő 10 év múlva már nem lehet újonnan belsőégésű motorral ellátott személyautót venni, ez pedig magával hozza azt, hogy jelentős potenciál van az akkugyártással illetve az elektromos autó gyártással foglalkozó cégekben. Ezek a vállalatok mindenképpen hosszútávú befektetések, ezért aki az árfolyamra spekulálva vásárolna be ebben az iparágban, az jobban teszi, ha más eszközbe teszi a pénzét. Jelentősen estek az utóbbi 3-6 hónapban ezek a részvények, mivel árfolyamok a lítium árának változásait is részben lekövetik, a lítium ára nagy menetelés után sokat zuhant az elmúlt egy évben. 

Az Albemarle Corporation (ALB) egy speciális vegyi anyagokat gyártó észak-karolinai vállalat. Termékei megtalálhatóak a világ mintegy 100 országában. Egyike a legjelentősebb lítium előállító cégeknek, amely elem az elektromos járművek akkumulátorinak legfontosabb alkotórésze. Jelenlegi kapacitásait, amely a lítiumvegyületek előállítására irányul a következő 3 évben a cég előrejelzései szerint megháromszorozza,  a CARG pedig évente 20-30%-kal nő az előrejelzések szerint. Erős mérleggel rendelkező társaság, 4-es P/E !! illetve 1,37-es P/B rátával. Viszonylag kicsi 1,4%-os osztalékot fizet, de 30 éve stabilan emel. Azt hozzá kell tenni, hogy a cég jelentős árfolyamesésben szerepet játszott, hogy a lítium ára közel 80%-ot esett egy év, alatt nyomás alatt tartva a cég papírjait.

A Tesla (TSLA) egy világszerte ismert márkanév, nem kell senkinek sem bemutatni. A márkának van egyfajta vonzereje, így lényegesen kevesebbet kell marketingre fordítania, mint konkurens, a kevésbé ismert elektromos autó gyártóinak vagy a hagyományos autóipari cégeknek. A Tesla nagyon sokat fektet a kutatás fejlesztésre, 2023-ban, több mint 3 milliárd dollár fordítottak erre a területre. A vállalat jelentős mértékben növelte készpénzét illetve eszközeit, várhatóan több új gyárat is létesítenek majd a következő években. Az új modellek, mint a Cybertruck, Roadster, a jövőben valószínűleg még népszerűbbé teszik az autógyártót.

A LI Autó Kína egyik legjobb autógyártója. Ahelyett, hogy világszinten növelné eladásait, elsősorban a kínai piacra koncentrál, havi több, mint 40.000 legyártott autóval Kína egyik leggyorsabban feltörekvő elektromos autó gyártójává vált. Az elektromos autó piacon a SUV kategóriában a vezető helyet foglalja el ami az értékesítéseket illeti. 2023-ban már nyereséges volt az autógyártó, tavalyi bevételét 2022-höz képes megduplázta, 2023. III. negyedévi bevétele majdnem háromszorosa volt az ezt megelőző év azonos időszakához képest. Jelentős összeget költ kutatásfejlesztésre, amelynek eredményeképpen a legnagyobb hatótávú modellje (LI Mega) közel 500 km képes megtenni egy 12 perces töltéssel. A részvény 2023-ban duplázta árfolyamát, azóta mintegy 30%-ot esett, de ha sikerül kitörnie a csökkenő trendből, akkor a mostani 30 $ körüli árfolyamról 50 $ környékére emelkedhet a következő évben. 

A Panasonic (PCRFY) japán vállalatnak ambiciózus tervei vannak, és az akkumulátorpiacból szeretne egy jókora szeletet kihasítani. Célja, hogy 2031-ig megnégyszerezze az eddigi gyártókapacitásait és négy új gyárat felépítsen. Terveik között van autógyártókkal (pl. Mazda) közös vállalatot létrehozni új akkumulátorgyárak felépítéséhez. A Teslaval is komoly megállapodást kötött, amelynek keretében 2 milliárd akkumulátorcellát szállít az autógyártónak a következő 4 év alatt. A vállalat drónokba szánt szilárdtest-akkumulátorokon dolgozik, amelyek tervek szerint a következő 5 éven belül kerülhetnek forgalomba. A 6,21-es P/E és 0,78-as P/B rátával rendelkező Panasonic 2,4%-os osztalékhozamot kínál, egy részvényre jutó eredménye 0,85 centről 1,52 centre emelkedett, amely ha a jövőbeli terveket is figyelembe vesszük, bizakodásra adhat okot a részvénnyel kapcsolatban.

A Litium Americas (LAC) jogelődjéből kiválva a jelenlegi formában 2023. októbere óta jegyzik az amerikai tőzsdén, de magát a cég elődjét 2007-ben alapították Kanadában. A lítiumbányászattal foglalkozó társaság 100%-os tulajdonrésszel bír a Thacker Pass projektben, amely az Egyesült Államok jelenleg ismert legnagyobb lítiumkészletével rendelkezik. Elemzők a bánya jelenértékét 5,4 milliárd dollárra becsülik, évente pedig 1,1 milliárd üzemi eredménnyel számolnak, a bánya élettartamát pedig 40 évre becsülik. Ehhez képest a Litium Americas piaci kapitalizációja mindössze 700 millió dollár. Pozitív bevételről még korai beszélni, hiszen 2026-ban fog termelni a bánya. A General Motors 650 millió dollárt fektetett be fektetett be a vállalatba, továbbá garanciát adott arra, hogy a cég terméket 10 évig biztosan átveszi. 

A Blink Charging (BLNK) vállalat gyorstöltőket tervez, telepít, üzemeltet az elektromos autó tulajdonosok számára. A vállalat gyors növekedésen megy keresztül. A III. negyedévben már 5956 elektromos töltőt helyezett üzembe. Bevételeit az elmúlt egy év során 140%-kal növelte. A vállalat tervei szerint 2024. végére már pozitív üzemi eredményt érhet el. Az előrejelzések szerint az elektromos autó értékesítése nagymértékben emelkedni fog a következő években, 5 év múlva már elérheti a 30 millió darabot. Ezen autók egy jelentős részének tankolására ad alternatívát a Blink Charging, amely többféle üzleti modellt kínált az elektromos töltőállomások üzemeltetése, telepítésére, karbantartására. A vállalat legfőbb versenyelőnye, hogy alacsony beruházási költséggel telepít L2-es egyenáramú töltőket alacsony üzemeltetési költséggel.  2040-re a becslések szerint világszerte 490 millió töltőre lehet szükség, ez a jelenlegi töltőállomások több mint 30-szorosa. 

 A Solid Power (SLDP) vállalat azon centes részvények közé tartozik, amely ha kereskedelmi forgalomba tudja hozni a szilárdtest akkumulátorait, akkor akár többszörösét is érheti majd a következő években. A vállalat 2028-ig 800.000 db gépjármű meghajtására alkalmas akkumulátort tervez legyártani. Első A-1 celláit már a III. negyedévben leszállította BMW-nek, de stratégiai megállapodást kötött a Forddal is, a cég már megtette az első lépéseket, hogy fontos autóipari beszállító lehessen. A cég jelenleg még veszteséges, 8 cent részvényenkénti veszteséget könyvet el az elmúlt negyedévben, viszont bizakodásra adhat okot, hogy a bevételeit 2023-ban megduplázta a megelőző évhez képest, jelentős, közel 200 millió dolláros készpénzállománnyal és 9,5 millió dolláros hitelállománnyal rendelkezik.

A Microvast (MVST) akkumulátortechnológiai vállalat elsősorban elektromos haszongépjárművekhez tervez, fejleszt és gyárt akkumulátor alkatrészeket és rendszereket illetve megoldásokat kínál közüzemi (és háztartási) energiatárolásokra. A vállalat Kínában, az Egyesült Államokban illetve Németországban rendelkezik gyártóegységekkel. Elméletileg a tiszta energiával működő gépjárművek jelentik a mobilitás jövőjét, azonban a képlet néha nem ilyen egyszerű, hiszen még számos gyártó a hibrid gépjárművekben látja a lehetőséget. A vállalat 2024-ben már nyereségessé válhat, az elemzők 8 dolláros célárat várnak a következő 12 hónapban.  

Megjegyzések