Milyen iparágakba fektessük a válság alatt?

A JP Morgen szerint már túl vagyunk a részvénypiaci zuhanás nehezén. Egyes iparágakat megroppant, vagy visszavet a válság, más vállalatok már most is profitálnak a válságból. A fogyasztói társadalom szép lassan átalakul, vannak cégek, amelyeket termékei iránt a válságban sem csökken lényegesen a kereslet, illetve a jövőben még inkább meg fő nőni. Melyik iparágak lehetnek a jelen illetve a jövő nyertesei?

 1. Villamosenergia, Napenergia, Közműcégek, Energetika
Áram nélkül ma már szinte elképzelhetetlen az élet. Nemcsak tv, és internet sem lenne nélküle, hanem fűtés, légkondíciónálás, de még a háztartási gépekkel sem tudnánk nélküle dolgozni. Az emberek jóval több időt töltenek otthon, és az egyes háztartások többletenergiaigénye a villamosenergiatermelő-, illetve közművállalatok bevételét is megnöveli. Energiára folyamatosan van kereslet, hiszen létszükséletről van szó, így ezek a vállalatok vannak a legkevésbé kitéve a válság hatásainak. Ezek a cégek napenergiaiparba is jelentős összegeket ruháznak be, így csökkentve a környezet terhelését és segítve a zöldenergia előretörését. Ilyen vállalatok lehetnek a Consolidated Edison (ED), Nextera (NEE), Exelon (EXC), Dominion Energy (D), American Electric Power (AEP).

 2. Telekommunikáció, kábel-tv-és intenet szolgáltató, streamszolgáltató
Az emberek közötti távoli kommunikáció még jobban szerepet kap a válság alatt, telefon -, és videóbeszélgetések formájában, illetve az internethasználat egyre nagyobb adatforgalmat generál. Arról nem is beszélve, hogy az otthon maradt emberek egyre nagyobb arányban fizetnek elő streamingszolgáltatásra. Az energia -, és élelmiszeriparág mellett az az interneten való szörfözés és a mobiltelefonálás ma már nélkülözhetetlen az emberek számára. A telekommunikációs vállalatok az AT&T  (T), a Verizon (VZ), a T-Mobile US (TMUS), és a Deutsche Telekom (DTEL) bevételeinek emelkedését az adatforgalom növekedése hajtja felfelé.
A streamszolgáltatók közül  az AT&T (T) / HBO GO, a Disney (DIS) / Disney+, az  Amazon (AMZN)* / Amazon prime, az Apple (AAPL) / Apple TV+, vagy a Netflix (NFLX)* nyeri vajon a streamversenyt? Egy biztos, az otthon maradt emberek nagyobb arányban fizetnek elő és fogyasztják a filmes tartalmakat.

 3. Élelmiszeripar
Az élelmiszeripar termékeire mindig van kereslet, válság ide vagy oda. A világ élelmiszeripari temelésének jelentős hányadát a 10 legnagyobb élelmiszeripari vállalat adja, ezek közül a Danone (BN), Pepsico (PEP), Coca cola (KO), General Miils (GIS), Unilever (UL), Kellogg's (K), Mondelez (MDLZ) fizetnek osztalékot. Az élelmiszer ipar része, de ugyaniolyan jó befektetések a sör-, és szeszipari cégek, mint a Anheuser-Busch InBev (BUD), a Diageo (DEO), Molson Coors (TAP), Ambev SA (ABEV), illetve az Altria (MO) dohányipari vállalatnak vannak még élelmiszeripari befektetései.

4. Egészségügy, gyógyszeripar
A gyógyszeripar nem olyan ciklikus, mint mondjuk az autóipar, de a gyógyszerek kifejlesztése sok esetben kockázatos folyamat, és nem mindenkor hozza meg a kívánt eredményt. Egy azonban biztos, az emberek mindig vásárolni fognak gyógyszereket fájdalmaik enyhítésére. Ebben a csoportban a feltőtlenítőszereket előállító Cloroxnak (CLX) jelentősen megnőtt az árfolyama, így már túlárazottá vált, a klasszikus egészségügyi termékeket forgalmazó vállalatok árazása lassan visszatér a válság előtti szintre a Johnson&Johnson (JNJ), vagy a Colgate-Palmolive (CL), de a gyógyszergyártóknál még alacsonyabbak az árazások, mint például a Pfizer (PFE), illetve az Abbvie (ABBV) vállatok esetében.

5. Laptopgyártók, szoftvergyártók
A válság rendesen átalakította a munkahelyeinket, rengeteg cég tért át otthoni munkára. A vállalatok tömegével vették alkalmazottaik számára a laptopokat illetve az irodai szoftvereket. Olyan vállalatok, mint a Zoom (ZM)* illetve a Microsoft (MSFT) bőven profitálnak a "home office-ban" használatos szoftvereik eladásából. A laptopgyártok, amelyek részvényeiből vásárolhatunk a Hewlett-Packard (HPQ), a Dell (DELL)*, az Apple (AAPL), és a Microsft (MSFT), és amelyektől bevételnövekedést várhatunk. A költséghatékonyság miatt számos cég dönthet úgy, hogy a továbbiakban is otthon foglalkoztatja tovább az alkalmazottait.

6. Online áruházak, kiszállítás
A fennálló helyzetben az élelmiszerüzletek, bankok, és gyógyszertárak kivételével a legtöbb üzeletet bezárták az online értékesítés csatornái felé terelve a vásárlókat. A legnagyobb online áruházak az Amazon (AMZN)* és az Alibaba (BABA)* biztosan további szeleteket hasítanak ki a kereskedelemből. Az online áruházakhoz megoldást kínáló Shopífy (SHOP)* már több, mint 500000 áruházhoz szolgáltatta az online felületet, sőt már saját logisztikai hálózat felépítését is elkezdték, hogy még hamarabb ki tudják szállítani a megrendelt küldeményeket. Az ételek kiszállításával foglalkozó cégek közül a Domino's Pizza (DPZ) saját maga szállítja ki az ételeit, az Uber (UBER)* viszont az éttemeket köti össze a fogyasztókkal, bár utóbbi egyenlőre még nem nyereséges.

+1. Amiről az emberek beszélnek, népszerű cégek, márkák
Amikor emberekkel beszélgetünk, sokszor óhatatlanul előkerülnek olyan témák, hogy mit néznek, miket esznek, milyen kütyüket és honnan rendelnek. Azok a márkák, és cégek, amelyek az emberek mindennapi életében jelen vannak, jelentős értéket képviselnek. Ezeket a márkákat megbízhatónak tartják, és előnyben részesítik, így ha az emberek ezen cégek termékeit megveszik, akkor az majd a vállalat profitjában is megjelenik.
Melyek azok a cégek, amellyel a leggyakrabban találkozom a beszélgetéseim során? A leginkább a technológiai óriások meg még néhány vállalat: Amazon (AMZN)*, Netflix (NFLX)*, Spotify (SPOT)*, Mcdonald's (MCD), Facebook/Instagram (FB)*, HBO GO/AT&T (T), Coca-Cola (KO), Iphone/Apple (AAPL), Skype/Microsoft (MSFT), Zoom (ZM)*....és még lehetne sorolni ki melyik vállalat termékeit, szolgáltatásait választja.


*=nem osztalékfizető részvények

Megjegyzések