Megújuló vagy fosszilis, esetleg atom? Enegiára mindig szükség lesz, mert mindig többet fogyasztunk


Óriási száguldáson vannak túl a megújuló energiával foglalkozó vállalatok papírjai, míg az olajvállalatok még mindig nem tértek magukhoz az olajár zuhanása okozta sokkból. Azonban ne legyenek illúzióink, a fosszilis energiahordozók még sokáig velünk lesznek. A villanyautók terjedéséhez kétség sem fér, de számuk az összes autóhoz képest a fejlett országokban is még csak 1% körül van. 

Ahogy egyre fejlődik az emberiség azt is gondolhatnánk, hogy mindig tudatosabban élünk, egyre takarékosabbak vagyunk az erőforrásokkal, jobbak az anyagi lehetőségeink, sokkal korszerűbb, takarékosabb berendezéseket tudunk vásárolni.

Ha csak pár évtizedet visszaugrunk az időben már akkor is számos jóslat született, hogy a következő évszázadokban a kimerülés szélére kerülnek a Föld nyersanyagforrásai. Azonban az egyre korszerűbb technikának köszönhetően egyre hatékonyabban tudjuk kitermelni az alapanyagokat most már olyan helyekről is, ahonnan korábban nem érte meg. A fosszilis energiahordozók vagy az urán még sokáig rendelkezésre fognak állni.

De ha korszerűbbek a gépeink, akkor miért nem csökken a fogyasztás? A múlt században a gépkocsik jóval több üzemanyagot fogyasztottak, és kevésbé volt a robbanómotor hatékony, mint manapság. Így azt is gondolhatnánk, hogy összességében egyre kevesebb üzemanyagból tudjuk fedezni, mondjuk a munkábajárás szükségletét. Ehhez képest mit mutat a valóság? Két-három évtizeddel ezelőtt már az is tehetős családnak számított aki egy autó fenntartását meg tudta engedni magának. Manapság azonban nem ritka, hogy egy családban két-három autó is legyen. Ráadásul ezek azt autók egyre nagyobbak. Egyre többet kocsikázunk és egyre hosszabb utakra. Így hiába is várnánk, hogy a technológiai fejlódés következtében takarékosabbak lesznek az eszközeink.

Ami a megvilágítást költségeit illeti drámaian csökkentek az elmúlt 2 évszázadban. Míg 1800-ban még 3000-szer annyiba került egy 100 wattos fényforrásnak megfelelő egy órás megvilágítás, mint manapság, addig 6000-szeresére emelkedett a mesterséges fényfogyasztás.

Egy óra 100 wattos fényforrással egyenértékű megvilágítás költsége fontban (forrás:darrinqualman)


A repülés is hasonló cipőben jár. A fapados légitársaságok megjelenésével az utazási igényünk mindinkább megnőtt, és egyre messzebbre is megyünk. Úgy is mondhatjuk, hogy főleg az Y generáció már inkább élményeket vásárol, sokat utazik a nagyvilágban. Míg az elmúlt 60 évben az utasszállító repülőképet hatékonysága megháromszorozódott, addig a légi közlekeédés az 50-szeresére nőtt. 

Billió utaskilométer / év  (forrás: darrinqualman)

A koronavírus megtörte átmenetileg a trendet, de a járvány végével lehet megindul ismét egy utazási boom a hónapokig tartó bezártság miatt.

Lehet úgy érezzük, hogy hamarosan jönnek az új, és hatékony villanyautók, napelemrendszerek, de az átállás hosszú, költséges folyamat lesz, és ha azt feltételezzük, hogy a világ egyre több energiát fog felhasználni, akkor a szénhidrogén energiaforrások még sokáig velünk lesznek, hacsak nem változtatunk drasztikusan az életvitelünkön. Sokan temetik az olajcégeket, pedig a következő 1-2 évtizedben biztosan nélkülözhetetlen lesz az általuk biztosított energia és üzemanyag. Azt is számításba kell venni, hogy ezek a vállalatok elkeztek zöldenergiával, illetve energiatárolással kapcsolatos cágeket felvásárolni vagy petrolkémiai termékek gyártásába, kutatásába fektetnek a hulladékgazdálkodásról nem is szólva. Egyszóval energiára mindig szükség lesz, a döntés azonban rajtunk múlik hogyan használjuk fel.

Megjegyzések