Hibák amelyek kezdő befektetőként elkövettem

 

A befektetések, a pénzcsinálás mindig izgalmas téma, már ha mit befektetni. Ha valaki egyszer megízleli a tőzsde világát, és már nyert egy kis pénzt rajta, mindig többet és többet akar. Nehéz már kiszállni. Az embert legtöbbször a kapzsiság és a félelem hajtja előre. 

Ki ne akarná magas osztalékért befektetni a gondosan megkeresett pénzét? Ki akarna lemaradni egy-egy trendi részvény emelkedéséből? Sok-sok hibát elkövet az ember, amíg sikeres befektető lesz. Egy-egy rossz döntéssel vagyonok éghetnek el. Én is megfizettem a tanulópénzt.

Melyek azok a hibák amiket elkövettem:


1. Lemásoltam mások befektetéseit

Biztos találkoztál már olyannal, aki ezt vagy azt a részvényt ajánlotta, ilyen vagy olyan befektetésre buzdított. Az utóbbi években megjelentek a tőzsdei influencerek, és számtalan alkalommal olyan trendi, vagy túlértékelt cégek vásárlásaira buzdítottak, amelyeknek csak idő kérdése, hogy bezuhanjanak. Vagy megjelentek olyan kisbefektetők, amelyek valamilyen platformon közöséggé szerveződtek, és több alkalommal sikeresen is befolyásolták a piacot. Aki viszont későn szállt be, az könnyen megüthette a bokáját. Én is vettem olyan részvényt, amit más ajánlott, nem figyeltem eléggé a kockázatokra, és igen komoly mínuszt könyveltem el.

2. A nagy osztalék csábított a vásárlásra

Ki ne találna vonzónak egy 8-10-15 % hozamot kínáló befektetést? Sokan beleesnek abba a hibába, hogy csak a hozamokat nézik, a kockázatokat viszont nem. Én is elkövettem azt a hibát, hogy a hozamokat néztem, a cégnél növekvő adósságot, az iparági kockázatokat, és a stagnáló eredményt nem vettem figyelembe. Fontos intő jel lehet, hogy a részvényesi érték (egy részvényre jutó saját tőke) nem növekszik, esetleg csökken vagy a kifizetési ráta akár a 100%-ot is meghaladja. A nagyon biztonságos osztalékfizető cégek "békeidőben" is kb. 2,5 - 3 % körüli hozamot fizetnek

3. Nem limitáltam a veszteségeimet

Ki gondolná, hogy egy 80%-ot zuhanó részvény még tovább zuhanhat 90%-ot? Nem könnyű ezt elhinni, főleg ha egy ingatlanbérbeadással foglalkozó cégről van szó. Mégis a kiskereskedelmi szektort ért boltbezárásokra a Covid-járvány még rátett egy lapáttal. Látni kell a trendeket, a vállalat jövőképét, hogyan fogja ez majd a profitabilitást befolyásolni. Ha ezekre figyelünk elkerülhető egy-egy nagyobb zakó.

4. Olyan cégekbe fektettem ami veszteséges volt

3-4 évvel ezelőtt robbant be a marihuána őrület, amikor Kanadában, illetve az USA több államában legalizálták a marihuánát. Több tőzsdei vállalat bekerült a köztudatba, amelyik kannabisz termesztésével, illetve kannabisz alapú termékek forgalmazásával foglalkozik. Ezek közül néhány cég ígéretes jövő előtt állhat, azonban többségük veszteséges. Én is egy ilyen cégben fektettem be, és az elmúlt pár évben értelmezhető profitot nem tudott felmutatni, amely kudarc előbb-utóbb az árfolyamban is megmutatkozott.

5. Nem szálltam ki időben

Ugye volt már olyan gondolatod, hogy ha 20-30%-ot zuhant egy jónak tűnő részvény, akkor többet már nem zuhanhat? Biztos jönni fog egy kis korrekció vagy fordulat - gondolhatjuk, kivárunk, vagy még még hozzá vásárolunk. A piac mindig tovább tud maradni irracionális, mint mi fizetőképesek. Nehéz a veszteséges pozíciót elengednünk, és csak még több veszteséget halmozunk fel idővel. A végén meg már csak dacból is benne hagyjuk a maradék pénzt, jobb esetben 1-2 év alatt már nullán vagyunk. Szintén nehéz volt kiszállni egy olyan részvényből, amit hosszú ideig tartottam, és viszonylag rövid idő alatt 30-50 %-ot emelkedett.  Ha viszont találtam egy jobbnak tűnő befektetést, akkor általában hamarabb eladtam.

6. Kevés szabad készpénzt hagytam

2018. végén váratlanul a kínai-amarikai kereskedelmi háború miatt beszakadt a piac, de nem kell annyira visszamenni az időben, elég a koronavíros járvány elejére visszaugrani egy nagy piaci beszakadáshoz. Az is teljesen rendben van, ha valaki havonta befektet egy bizonyos összeget, azonban egy-egy 20-30%-os piaci korrekció esetén ajánlott 3-6 havi megtakarításnak megfelelő összeget befektetni. Jó lett volna, ha én is ennyi pénzt be tudtam volna fektetni. Természetesen nem lehet kiszámítani, hogy a piac mikor tér vissza a csúcsokra, lehet akár 1-3 év is, de ha 5 évnél kevesebb időre szeretnénk befektetni, ne is gondolkodjunk részvényekben.

7. Nem volt elég széles a látóköröm vagy nem volt elég információ az adott cégről

Sokan esünk abba a hibába, hogy ha elolvasunk egy könyvet, már úgy gondoljuk, hogy szakértői vagyunk a témának. A befektetések világa, benne a rengeteg lehetőséggel nagyon is összetett. Igen is rá kell szánni az időt egy-egy cég üzletmenetének megértésére, eredményeinek a megismerésére. Érdemes sok blogot, véleményt elolvasni, és a megszerzett tudásunk alapján megvásárolni egy adott cég részvényeit.

+1. Trenddel szemben mentem

Talán leginkább a 3. ponttal hozható összefüggébe, hogy akkor vásároltam, amikor csökkenő trend volt egy adott cégben, és nem látszott a fordulat jele sem. Senki sem tudja előre hol lesz a piac alja. Egy pici technikai elemzés nem árt a részvényvásárláshoz, hogy legalább a trendeket azonosítani tudjuk. Az emelkedő piaci mélypontok a grafikonon már részvényár növekedését jelezheti előre.


Megjegyzések